Veelgestelde vragen over AcceptEmail

Waarom AcceptEmail?

Bij ID College betaal je de rekeningen via een digitale factuur: de AcceptEmail. Deze digitale factuur ontvang je je per e-mail. Je hoeft geen gegevens meer over te tikken van papier naar je scherm. Je kunt direct, makkelijk en snel betalen. Digitaal, veilig en snel. Betalen was nog nooit zo makkelijk!

Dit zijn de drie belangrijkste voordelen van AcceptEmail:

1. Gemak: je hoeft geen gegevens meer over te nemen van de acceptgiro (bedrag, betaalkenmerk en rekeningnummer). Bij de AcceptEmail zijn deze gegevens al voor je ingevuld. Dit is handiger en voorkomt fouten.
2. Forward: je kunt een AcceptEmail doorsturen naar je ouders, werkgever of andere persoon als daarmee de afspraak gemaakt is dat zij de betaling voor jou in orde gaan maken.
3. Betaalstatus: als je een AcceptEmail hebt betaald, is dat meteen duidelijk zichtbaar in je eigen mailbox. De banner van de AcceptEmail verandert van kleur. De AcceptEmail geeft ook aan hoeveel dagen je nog hebt om te betalen.

Zo werkt AcceptEmail:

Veelgestelde vragen:


Hoe werkt AcceptEmail?

Je ontvangt een AcceptEmail van ID College. Vanuit de e-mail kun je rechtstreeks met iDEAL je rekening betalen. Je bepaalt zelf wanneer je betaalt, zolang je de betaaltermijn maar goed in de gaten houdt. Je kunt geen fouten maken bij het overboeken omdat alle gegevens al voor je zijn ingevuld.


Wat heb ik nodig om een AcceptEmail te kunnen betalen?

Om een AcceptEmail te kunnen betalen, heb je een computer met internetverbinding nodig en een betaalrekening waarmee je kunt internetbankieren.


Hoe kan ik een AcceptEmail betalen?

Je betaalt door simpelweg op de betaalstrook te klikken. Je komt dan op de beveiligde transactiepagina en deze herkent meteen het strookje uit de e-mail. Je betaalt gewoon via je eigen bank, met iDEAL, waar je precies ziet wat je aan wie betaalt.


Is AcceptEmail veilig?

Ja, AcceptEmail is veilig. Het enige dat iemand anders met jouw AcceptEmail kan doen, is deze voor je betalen. Tijdens de betaling zie je altijd precies hoeveel je aan wie betaalt. Met iDEAL loopt de betaling altijd via je eigen betaalrekening en de internetbankieromgeving van je eigen bank. Het werkt precies zoals je gewend bent met een normale internetbetaling. Voor extra veiligheid worden AcceptEmails digitaal gesigneerd en wordt de inhoud van de e-mail versleuteld tot aan de inbox. Dit om ervoor te zorgen dat er niet aan de e-mail gesleuteld kan worden.


Hoe herken ik een echte AcceptEmail?

In de AcceptEmail zijn een aantal duidelijke herkenningspunten ingebouwd. Betalen begint en eindigt altijd op pagina’s van AcceptEmail. 


Waarom krijg ik een AcceptEmail? 

Je krijgt een AcceptEmail van ID College als standaard betaalwijze voor het (wettelijke) cursusgeld.


Ik zie de AcceptEmail niet of slechts gedeeltelijk. Wat moet ik doen om deze wel te kunnen zien?

Na de betaling geeft de AcceptEmail de nieuwe status van de betaling direct aan. Daarvoor moet je de e-mail eerst opnieuw openen of verversen. Dan heb je altijd de actuele status. Je kunt een AcceptEmail dus nooit twee keer betalen.


Hoe weet ik zeker dat ik heb betaald?

Als je betaald hebt via AcceptEmail kleurt de betaalstatus in de e-mail direct van blauw (te betalen) naar groen (betaald). Zo weet je dat je hebt betaald, en degene aan wie je betaalt ook. Simpel en duidelijk.


De betaalstrook in de e-mail is rood. Wat betekent dit?

Een rood gekleurde betaalstrook betekent dat de betaaltermijn is verstreken. Deze AcceptEmail is vervallen en kan niet meer betaald worden. Je kunt dan het bedrag via internetbankieren overmaken naar het rekeningnummer van ID College. Dit rekeningnummer staat vermeld in de AcceptEmail die je hebt ontvangen. Vergeet dan niet om het betaalkenmerk bij de betaling te vermelden.


Deze AcceptEmail is niet terecht en/of het bedrag is niet juist?

Heb je vragen over het te betalen bedrag of de reden van de factuur via AcceptEmail, stuur dan een email naar debiteuren@idcollege.nl. Vermeld in ieder geval je telefoonnummer in de e-mail.


Kan ik een AcceptEmail doorsturen?

Ja, je kunt een AcceptEmail net als een gewone mail naar iemand doorsturen. Dit kan een ouder of werkgever zijn, die de betaling in orde gaat maken. Zolang de AcceptEmail niet is betaald, blijf jij verantwoordelijk voor de openstaande factuur. Een AcceptEmail kan niet twee keer betaald worden: als een van de twee ontvangers (de eerste ontvanger of diegene naar wie de AcceptEmail doorgestuurd is) betaalt, toont de AcceptEmail bij beide ontvangers de status 'betaald'.


Wat moet ik doen als ik een AcceptEmail van ID College heb ontvangen en deze (per ongeluk) uit mijn e-mailbox heb verwijderd?

Je kunt contact opnemen debiteuren@idcollege.nl. De AcceptEmail kan nogmaals naar je mail worden gestuurd, zolang AcceptEmail niet is vervallen.


Ik heb me niet opgegeven voor AcceptEmails, mag ID College deze dan zomaar sturen?

Ja, dat mag. Wanneer je student bent van ID College en we een overeenkomst met jou hebben gesloten aan het begin van het schooljaar, mogen we jou deze 'service e-mail' sturen. Dit is wettelijk toegestaan.


Ik heb een vraag over AcceptEmail

Voor vragen kun je een e-mail sturen naar debiteuren@idcollege.nl.


Ik heb zojuist betaald, maar de AcceptEmail in mijn e-mail geeft dat nog niet aan. Hoe kan dat? 

Na een betaling verandert de status in de bovenbalk van een AcceptEmail van ‘Te betalen’ (blauwe kleur) in ‘Betaald’ (groene kleur). Om de nieuwe status te kunnen zien, moet u de e-mail eerst sluiten en daarna opnieuw openen. Dan ziet u altijd de actuele status.

De verschillende statussen die u kunt tegenkomen: