Wachtwoord resetten / activeren ID-account

Als je een opleiding volgt bij ID College ben je automatisch in het bezit van een ID-account. Dit ID-account heb je na je inschrijving ontvangen in de ‘activatiemail’ op je eigen persoonlijke e-mailadres.

Het ID-account ziet er als volgt uit: studentnummer@idcollege.nl (Voorbeeld: 12345678@idcollege.nl). Dit is tevens je ID College e-mailadres.

Om je ID-account te kunnen gebruiken zal deze éénmalig geactiveerd moeten worden. Als je je ID-account al gebruikt, kan het natuurlijk gebeuren dat je tijdens je opleiding het wachtwoord vergeten bent, óf dat je deze uit veiligheid wilt resetten.

Activeren of resetten, het gebeurt altijd op dezelfde pagina: de ‘wachtwoord reset pagina.

Wat heb je nodig om je wachtwoord te resetten/activeren?

  • Toegang tot jouw persoonlijke e-mailadres dat je tijdens de inschrijving van je opleiding hebt opgegeven.
  • Maximaal 5 minuten

Hoe werkt het?

Stap 1) Ga naar https://wachtwoord.idcollege.nl of klik op de button hieronder.

Reset/activeer mijn ID-account wachtwoord

Stap 2) Vul je ID-account in en druk op volgende. (Sluit het scherm niet!)

Stap 3) Je ontvangt een e-mail op jouw persoonlijke e-mailadres (dus niet op je ID College e-mailadres)

Stap 4) Noteer de 6-cijferige code uit de e-mail die je zojuist hebt gekregen.

Stap 5) Open de pagina van stap 3, voer de 6-cijferige code in en druk op volgende.

Stap 6) Vul hier je nieuwe wachtwoord naar keuze in.

Let op: Gebruik een ‘sterk’ wachtwoord van minimaal 8 tekens. Dit wachtwoord moet 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken bevatten.
**Hou je wachtwoord geheim en laat niemand anders jouw ID-account gegevens gebruiken**

Stap 7) Gefeliciteerd, het wachtwoord is gewijzigd. 


Veelgestelde vragen wachtwoord resetten

Vraag:

Ik heb geen toegang tot mijn eigen persoonlijke e-mailadres, of ik krijg geen e-mail binnen op mijn eigen persoonlijke e-mail adres. Kan ik nu mijn ID-account wachtwoord resetten of activeren?

Antwoord:

Antwoord 1:
Om je ID-account te kunnen resetten of activeren is het van belang dat je e-mail kunt ontvangen op je eigen persoonlijke e-mailadres.
Het kan zijn dat de activatie e-mail in de “spambox” of onder “ongewenste e-mail” terecht komt. Zoek naar een e-mail met afzender: MIMservice@idcollege.nl en onderwerp: “Welkom bij ID College!”

Antwoord 2:
Als blijkt dat je de e-mail echt niet ontvangen hebt moet je één van de onderstaande stappen uitvoeren:

(Let op, er zijn 2 verschillende situaties die op jou van toepassing kunnen zijn)

Situatie 1: Je kunt wél inloggen op het ID-portaal. Volg dan de volgende stappen.

  1. Ga naar https://registreren.idcollege.nl
  2. Vul je ID-account + wachtwoord in op het veld dat nu verschijnt.
  3. Volg de instructies op de geopende pagina.
  4. Log in op het ID-portaal en ga daar naar naar de tegel “Eduarte Selfservice” en verander daar je persoonlijke e-mailadres.

Situatie 2: Je kunt niet meer inloggen op het ID-portaal. Volg dan de volgende stappen.

  1. Laat je Studieloopbaanbegeleider een "wachtwoord reset verzoek' sturen naar servicedesk@idcollege.nl met daarin jouw ID-account en volledige naam.
  2. De servicedesk wijzigt jouw wachtwoord en geeft dit aan jouw studieloopbaanbegeleider.
  3. Ga hierna naar https://registreren.idcollege.nl
  4. Vul je ID-account + wachtwoord in op het veld wat nu verschijnt.
  5. Volg de instructies op de geopende pagina.
  6. Wijzig nu je wachtwoord volgens de instructies op deze pagina.
  7. Log in op het ID-portaal en ga naar de tegel “Eduarte Selfservice” en verander daar je persoonlijke e-mailadres.